torsdag den 20. januar 2011

Nogle gange er det måske okay at køre i 1. gear!


Det meget kloge udsagn kommer fra min kære søster, som jeg havde en samtale med den anden dag.
Vi kørte i bil, og kom til at køre bag ved en dame, der ikke cyklede særlig hurtigt - jeg tror bestemt hun kørte i 1. gear at dømme efter hendes fart og hendes heftige trampen i pedalerne til trods.

Vi havde travlt (som sædvanligt), og jeg blev en smule irriteret over ikke at kunne komme uden om den langsomtkørende dame.
Derfor udbrød jeg: "Jeg har altså aldrig kunnet forstå folk, der kører i 1. gear, det går bare for langsomt!".
Her vendte søsteren sig så mod mig og svarede: "Nogle gange er det måske ok at køre i 1. gear!".

Den tænkte jeg så lidt over... For ja, selvfølgelig kommer man hurtigere frem i 3. gear, og det er måske også lidt færre gange man skal træde i pedalerne for at komme frem, men man bliver jo også mere forpustet, og nogle gange mere end godt er.

Jeg har, må jeg indrømme, aldrig været særlig god til at køre i 1. gear. Det har jeg nok kun benyttet, når det var nogle virkelig seje bakker, der skulle bestiges. Jeg vil hurtigt frem, både på cykel og i livet generelt. Min kæreste kan nogle gange kigge på mig og sukkende sige:"Jeg ved godt, at hvis det stod til dig, skulle vi have købt det skab/ malet det bord/ osv. igår". 

Men jeg bliver også så forpustet nogle gange. Og når jeg virkelig vil frem, så stiller jeg mig op og tramper i pedalerne. På cyklen risikerer man, at kæden hopper af, når man gør dette, i det virkelige liv ender jeg nogle gange med mavekramper (ja, det er nok en smule stress, der melder sig) og dårligt humør.

Så måske skulle man erkende, at det også er ok at køre i 1. gear nogle gange - selvom det tager mere tid!

Fra næste uge af, når udstillingen er overstået, vil jeg forsøge alt hvad jeg kan på at køre i 1. gear, måske endda engang imellem helt at være en cykel uden gear :)

6 kommentarer:

  1. Ja, det er helt i orden at køre i 1.gear! Jeg forsøger også at køre i 1.gear, men det er svært, når man kommer fra et højt (stress)niveau... Vi skal nok lære det:)

    SvarSlet
  2. Rigtig godt billed sprog.
    Ja, for nogle er det at køre i 1. gear noget man skal øve sig på.
    Jeg lærte det først da jeg gik ned med stress for 5 år siden! Her måtte jeg standse op for fuldt STOP!
    Her begyndte manden og jeg at tage på fisketur. Noget jeg før, ville have syntes var røv kedeligt og noget jeg slet ikke ville have tålmodighed til.
    Pludselig var det at stå og kigge ud over en sø og lade roen falde over en, et dejligt afstressende pusterum.

    SvarSlet
  3. Anne: Ja, det kan være rigtig svært at finde det der 1. gear, og du har vist også kørt temmelig meget i 3. gear på det sidste. Tillykke med eksamenerne - og rigtig god og velfortjent ferie :)

    Linsens: Ja, jeg syntes også, at hun ramte hovedet på sømmet der. Og ja, man skal virkelig øve sig. Jeg kan også godt mærke symptomerne på for højt gear efterhånden, men det er desværre ikke altid det samme som at jeg går ned i gear. Nogle gange kan jeg endda have en tendens til i stressede perioder at kaste mig ud i endnu flere projekter - og det hjælper jo ikke ligefrem på det ;).
    Lyder utrolig afslappende og meditativt med fisketur, selvom jeg kan forestille mig, at det næsten kan være angstprovokerende at skulle foretage sig... ingenting!

    SvarSlet
  4. Jeg h givet dig en Stylish Blogger Award.
    Læs mere her:
    http://linsensprojekter.blogspot.com/2011/01/stylish-blogger-award.html

    Håber du vil lege med, syntes helt klart din blog har fortjent den.

    SvarSlet
  5. og jeg har også awarded dig. Fordi du er så pisse dygtig!

    SvarSlet
  6. Linsens og Anne... hold da op, hvor er I bare søde! Tak, tak, tak :) Sikke en herlig måde at starte weekenden på!
    Håber I også får en dejlig en af slagsens :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...