onsdag den 18. september 2013

En simpel trykkemetode - DIY

Nogle gange kan man godt få lyst til lidt tryk på sine tekstiler. Det kan være muleposer, børnetøj og meget andet, som lige får et pift af et tryk. Hvis man ikke lige ligger inde med serigrafirammer, eller man gerne vil være helt sikker på, at ens tryk bliver fint og ensartet, kan man trykke med bogbinderplast.
Det er så nemt, at alle kan være med, selv børn - og det er nærmest idiotsikret... nærmest. Det kommer jeg ind på i min lille DIY her:

Du skal bruge:
* Bogbinderplast (købes enten i Panduro eller i en boghandel) - ca. 35 kr, for en rulle.
*Noget at tegne med - blyant eller kuglepen
*Saks
*Stofmaling.
*Svamp - allerhelst en af de bløde skumgummisvampe, men en køkkensvamp kan også bruges i mangel på andet.
*Stof til at trykke på
*Noget til at lægge under det du trykker på  - en glat dækkeserviet er oplagt, da den ikke klæber til stoffet som avis kan gøre, hvis malingen trænger igennem stoffet.
*Strygejern og bagepapir

1: Du starter med at vælge det motiv du vil trykke. Når man trykker med bogbinderplast trykker man i hele flader, hvis man kan sige det sådan. Man tegner konturer op, og man trykker det, der er inden for dem. Hvis man vil have detaljer i sit tryk, skal man klippe dem ud og klæbe ovenpå (det giver mening senere i beskrivelsen her) - og det er ikke nødvendigvis altid vellykket. Motivet tegnes op på papirsiden af bogbinderplasten. Lad et godt stykke plastik være frit rundt om motivet, så du ikke kommer til at trykke ud over kanten.
Klip nu motivet ud inde fra midten af motivet - altså ikke noget med at klippe fra kanten af bogbinderplasten og ind... Husk også, at hvis du tegner bogstaver og tal op, så skal de være spejlvendte. Har du styr på dette, så er metoden så tæt på idiotsikret som muligt ;-)

Herefter løsner du i det ene hjørne bogbinderplasten fra papiret, mens du klæber den mod stoffet, du vil trykke på. Langsomt og omhyggeligt kører du papiret af plasten, mens du klæber hele plasten med dit motiv fast til dit stof, der hvor du vil have dit tryk. Klap plasten godt til bagefter.




2: Nu skal du trykke :)! Dup din svamp i lidt tekstilmaling og dup sikkert og med fast hånd, der hvor dit motiv er skåret ud og stoffet titter frem gennem plasten. Ikke noget med at tvære - du  risikerer at plasten løsner sig i kanten og du får ujævne kanter på dit tryk.

3: Nu lader du dit tryk tørre, eller hvis du er utålmodig, så tørrer du det med en hårtørrer. Herefter piller du forsigtigt bogbinderplasten af - og nu skulle du gerne have et fint tryk :-)

4: Når tekstilmalingen er helt tør, skal malingen fikseres. Det gøres ved at stryge hen over trykket i ca. 5 minutter ved højeste varme, som dit stof kan tåle. Tjek altid, hvad der står på din tekstilmaling - det kan variere. Jeg plejer at lægge et stykke bagepapir imellem tryk og strygejern.


5: Nu kan du glæde dig over dit fine tryk, som var nemt og hurtigt at lave uden mange og dyre redskaber :-)


Mit tryk blev en lille moustache, som kom på en bluse til Harald.
Jeg håber, at du kunne bruge min DIY.














3 kommentarer:

  1. Fantastisk DIY, tak:) har længe søgt et alternativ til alle de amerikanske DIY hvor de bruger freeser paper, noget jeg ikke lige er faldet over i DK

    SvarSlet
  2. Så håber jeg, at du bliver glad for metoden Line :-). Der er i hvert fald ikke langt fra tanke til færdigt resultat, når først man går i gang.

    SvarSlet
  3. Hej allesammen . Jeg har for nylig set et vidnesbyrd om Ypperstepræstens HARMONI på en blog, jeg besøger for forholds- og datingrådgivningsproblemer, fordi jeg havde haft alvorlige problemer med min kæreste, og vi havde været kærester i seks måneder, han ændrede sig lige pludselig, han returnerede ikke min kæreste. opkald, han begyndte at være utro, han sårede mig på mange måder, som jeg aldrig troede var muligt, og jeg tænkte bare, at jeg skulle prøve det*måske af desperation af en slags*..og jeg kontaktede Ypperstepræsten HARMONY. Til at begynde med føltes alt drømmende og utroligt , hans konsultationer og løsning var en lille smule let og mærkelig, og jeg var lidt bange, fordi jeg havde læst og hørt mange historier om falske trylleformularer, svindel, og jeg troede aldrig rigtig på magi.. Jeg spillede med med lidt håb og og tro og jeg sendte nogle få ting efter alt, og det virkede som et mirakel, alt gik i en helt ny retning, det var og er fantastisk... Jeg tror, ​​det var god tro, der fik mig til at læse det særlige indlæg den trofaste dag ..Jeg håber han c Du vil også hjælpe andre mennesker, som han gjorde mig...Jeg gjorde lidt, og jeg fik alt, hvad jeg ønskede. Hvis du ønsker *din kæreste, din kæreste, din mand, kone, din familie og dit kærlighedsliv tilbage. Send en e-mail til priestharmony1@gmail.com eller kontakt ham på Whatsapp ham +2349011460555

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...