onsdag den 2. marts 2011

Hun har sgu da vundet i lotto!

Ja, sådan så det altså ud, da søsteren åbnede øjnene en morgen under vores ophold i Berlin. Det havde hun ikke. Hun havde kun drømt om det. Eller, det vil sige, hun havde drømt om at vinde i lærerlotteriet. Der er selvfølgelig forskellige hylder at vælge fra, når man vinder i lærerlotteriet, alt afhængig af præmiens størrelse.


Der er den med en kopimaskine, der altid virker. Der er den med et up-to-date-it-sæt af bærbare computere og evt. smartboards (de rangerer vist under de virkelig gode ekstrapræmier). Der er den med et klasselokale, hvor der både er rum, lys og luft nok til alle klassens elever og en lærer. Og så er der også nogle af de lidt dyrere. Det er dem med gode forældre, elever der er godt opdraget og gode kollegaer blandt andet.


Men der også den øverste hylde. Det er den hylde, som rigtig mange lærere drømmer om at kunne vælge frit fra, men som er næsten ligeså umulig at få vindertallene til, som at tjene styrtende med penge på pyramidespil.


Det var den, den øverste hylde, som søsteren havde drømt om. I drømmen var hun blevet kaldt op på sin skoleleders kontor, hvor hun fik udleveret en konvolut. Det havde ikke været uden en vis nervøsitet, at hun havde åbnet den, da der netop har været fyringsrunde i kommunen. Det var dog en glædelig overraskelse, der lå i konvolutten - nemlig en god sum penge til at tage på kursus/efteruddannelse for.
Jeg kunne se glæden i hendes øjne, da hun fortalte om drømmen. Tænk at få mulighed for at efteruddanne sig som folkeskolelærer!


I dag har jeg faktisk vundet i lærerlotteriet. Jeg fik lov til at vælge fra en af de nederste hylder, på grund af en uheldig kombination af vindertal, der ikke helt stemmer overens med et tocifret millionunderskud i kommunekassen.


Og nu er der nok nogle, der er noget spændte på, hvad jeg så fik som gevinst i lærerlotteriet ;)
Sør´me, om ikke jeg fik en fribillet til en værdi af en rund halvtredser til skolebogsmessen i Roskildehallerne i næste uge! En messe fyldt med det nyeste inden for undervisningsmateriale og masser af spændende Workshops. Jeg var helt glad og lykkelig!


Men man skal jo heller ikke blive grådig...  Da jeg i al min iver og begejstring spurgte, om det var muligt at få lidt fri den ene af dagene, så jeg kunne deltage i den der rigtig spændende workshop om kreativitet, innovation og entreprenørskab i undervisningen, som jeg brænder for, og som jeg syntes kunne være vældig relevant for mit måske snarlige arbejde med at udvikle faget "Materiel design" på skolen, trak min skoleleder gevaldigt på det...
Jeg forsøgte så med argumentet :"Jamen, det er jo efteruddannelse"! Hvortil jeg fik svaret: "Det kan du gøre i din fritid!"
Nu ligger workshoppen desværre i et tidsrum, hvor jeg har undervisning, så jeg kan nok godt kigge langt efter den.


Men hvor synes jeg det er ærgerligt og beskæmmende (bare lige for at bruge et rigtigt lærerord), for lærergerningen, at økonomien i de danske kommuner er så stram, at det ikke kan lade sig gøre blot at få et par timer fri til lidt efteruddannelse.
Især set i lyset af, at man ugentligt kan læse om dårlige PISA-resultater, svage læsere og mangel på undervisningsdifferentiering og inklusion, grundet lærernes manglende kompetencer og redskaber til at løse disse problemer.
Her står jeg (og mange andre) og vil virkelig gerne! Jeg elsker livet som lærer til trods... Men jeg kan ikke få mulighed for at dygtiggøre mig inden for mine fag. Kurser over flere dage, som kan give et seriøst fagligt boost er for længst blevet til en by i Rusland de fleste steder, da der ikke er råd til dem.
Det her var næsten gratis - det ville kun koste et par enkelte vikartimer.


"Es tut mir leid" tænkte jeg, da søsteren vågnede - "Det var bare en drøm".
Jeg må også drømme videre om en dag at vinde bare lidt fra den øverste hylde i lærerlotteriet...

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...